Zawieszenie pneumatyczne – czy warto?

Wielu z nas kojarzyć będzie zawieszenie pneumatyczne z samochodami ciężarowymi, jednak rozwiązanie to coraz częściej wykorzystywane jest w samochodach osobowych. Często spotkać je można w takich pojazdach jak Audi A6, samochodach terenowych lub popularnych w tych czasach pojazdach typu SUV.

 

Zawieszenie pneumatyczne – części

 

Główną częścią omawianego zawieszenia są miechy (poduszki pneumatyczne), które spełniają rolę konwencjonalnych amortyzatorów. Części te napełniane są powietrzem, dzięki współdziałaniu kompresora, podłączonego do układu elektrycznego pojazdu. W skład zawieszenia pneumatycznego wchodzą też różnego rodzaju czujniki (np. czujnik wysokości auta oraz ciśnienia), a także wiele przewodów elektrycznych.

 

Zawieszenie pneumatyczne – jak działa?

 

Kiedy zaczynamy jazdę powietrze zostaje doprowadzone do miech. W trakcie jej trwania komputer pojazdu bazując na odczytach z wspomnianych czujników dostosowuje prześwit samochodu (odległość między najbardziej wysuniętymi elementami jego podwozia a jezdnią) do jakości jezdni i szybkości pojazdu.

Wady i zalety zawieszenia pneumatycznego

Zaletą zawieszenia pneumatycznego jest to, że jego zastosowanie podnosi komfort jazdy, poprzez jej stałą wysokość. Ponadto nadwozie samochodu rzadziej ulega uszkodzeniu. Jak podają dane, w samochodach zaopatrzonych w ten typ zawieszenia obserwuje się mniejsze zużycie opon i osi, oraz zwiększoną żywotność pojazdu. Producenci zapewniają także, że zastosowanie zawieszenia pneumatycznego w pojeździe sprawia, że kierowca udając się w dalekie trasy, nie jest aż tak zmęczony jazdą jak w przypadku pojazdów z innym typem zawieszeń. Do wad zaliczyć można jego koszt, ponieważ ten typ zawieszenia nie należy do najtańszych, stąd zazwyczaj stosowany jest w wytwornych samochodach. Dodatkowo kompresor może ulec zepsuciu, a jego naprawa poza tym, że jest droga, nie należy do najłatwiejszych. Co więcej, nawet w przypadku zmiany opon należy skontrolować stan części zawieszenia, co łączy się z dodatkowymi kosztami. Wizyt w serwisie wymagają też każde jego usterki. Należy liczyć się z tym, że proces naprawy może być czasochłonny. Zestawiając zatem wady i zalety sam zdecyduj, czy chcesz być posiadaczem auta z zawieszeniem pneumatycznym.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*